DE VELE TROEVEN VAN DEZE 40 DICHT-BIJ-HUIS FIETSKAARTEN
1°) Het verschil tussen vlakke regio's en heuvelrijke regio's.
In het overwegend vlakke Vlaanderen en Nederland (kaart 1 tot 10) hebben we na een selectie van groene, rustige en verharde wegen lusvormigeonderling verwevenfietsroutes uitgestippeld. Al deze routesvormen een overzichtelijk fietsroute-netwerkdat we nog verfijnden met heel wat rustigeverbindingswegen(gesymboliseerd door oranje-witte streepjeslijnen). Deze fietsroutes zijn vlot te volgen dankzij de vele straatnamen, heel wat symbolen en het gebruik van een grote schaal, nl: 1:50 000 ( 1cm op de kaart = 50 000 cm = 5 000 dm = 500 m in werkelijkheid).
Deze schaal liet ons toe om vele straatnamen, campings, toeristische onderwerpen, natuurgebieden, tavernes, bezoekerscentra, kinderboerderijen, vakantieparken, recreatiecentra, e.a… te vermelden. Op de meeste wegen van dit fietsroute-netwerk fietsen racefietsers, wielertoeristen, mountainbikers, lange-afstandfietsers, trekkingfietsers, ouderen, dames en gezinnen op dezelfdevlakkewegen.
Dit is echter niet het geval in sterkheuvelachtigetot bergachtige streken zoals de Ardennen, de Eifel en de regio’s vanaf de taalgrens (kaart 11 tot 40). Daar leert de ervaring dat gezinnen met jonge kinderen, ouderen maar ook volwassenen die niet graag klimmen en dalende vlakke fietsassen langs oude spoorwegen, rivieren en kanalenopzoeken. Het is ook niet zo gemakkelijk om op steile, beboste en rotsachtige hellingen nieuwe fietspaden te ontwikkelen. We vonden het dan ook beter om in deze bergachtige of heuvelachtige regio’s meer nadruk te leggen op een fietsroute-netwerk bestaande:
A) uit vlakkere fietsassen, waarvan het aanbod in binnen-en buitenland trouwens opvallend groter wordt. Oude tot fietspad omgebouwde spoorwegen symboliseren we met bruine streepjeslijnen met rode bolletjes. Fietspaden langs rivieren en kanalen symboliseren we met blauwe streepjeslijnen.
B) uit noord-zuid gerichte fietstrajecten. Deze duiden we op de kaarten aan met letters en een rode overlappingslijn. Vanuit Vlaanderen trekken we deze routes op verschillende kaarten door tot Parijs, Chateau- Thierry, Reims, Epernay, Lac du Der en les Lacs Aubois, Verdun, Metz,Trier enz….
C) uit heel watverbindingswegentussen deze fietstrajecten die we symboliseren met oranje –witte streepjeslijnen.(zie foto hieronder)
2°) Fietsroutenetwerk voor alle recreatiegroepen
a) Voorgezinnenmet kinderen die in een heuvelachtig landschap graag vlak en veilig willen fietsen langs oude spoorwegen, rivieren en kanalen.
b) Voorwandelaars en joggers die verharde wegen gebruiken. Voor hen hebben we in sommige regio’s extra wandelcircuits aangeduid.
c) Vooravontuurlijkedappere mannen en vrouwen met een trekkingfiets die graagafwisselend klimmen en dalen.
d) Voor lange afstandsfietsers voor wie we tientallennoord-zuid gerichteunieke lichte, halfzware en zware fietstrajecten hebben uitgestippeld.
e) Voormountainbikersdie graag op verharde wegen in de heuvels en de bossen fietsen als afwisseling voor het fietsen op onverharde paden.
f) Voor racefietsers en/ofwielertoeristendie verharde verkeersarme wegen zoeken.
g en h) Voor toeristische vesparijders, motorrijders, autotoeristen en oldtimerliefhebbers die hun tijd nemen om van de prachtige heuvelachtige landschappen tegenieten. Wij kwamen hen tijdens onze verkenningen talrijk tegen. Zij kunnen het netwerk van de racefietser gebruiken op voorwaarde dat zij een warm hart hebben voor fietsers enniet sneller dan 50 km/uur rijden.
3°) Reliëfkleuring en specifieke legende
Het is min of meer exclusief om de hoogtelijnen per kaart in te kleuren en om een legende uit te werken die befietsbare spoorwegen, fietspaden langs kanalen en rivieren extra benadrukt zodat de fietser het landschap continu kan lezen, voelen en inschatten. Door de rivieren dikker in te kleuren zie je nog beter of je stroomafwaarts (dalen) of stroomopwaarts (klimmen) fietst .
4°) Bewegwijzerde routes met oriëntatiepunten
Tijdens onze verkenningen merkten we dat ieder land of iedere regio een andere visie heeft betreffende bewegwijzering en het uitwerken van knooppunten-netwerken, doelen-netwerken, lusvormige fietsroutes enz….
Ook de kwaliteit van de netwerken is sterk verschillend en vraagt om een dringende classificatie zoals bij hotels, campings en restaurants. Om die redenen spreken wij in onze legende niet van knooppunten maar van oriëntatiepalen of een oriëntatiepalen-netwerk. Op onze kaarten duiden we deze aan met groene streepjeslijnen.
5°) Unieke doorgaande Noord-Zuidtrajecten
De grote troef van deze fietskaartenreeks zijn de tientallen uitgestippelde trajecten voor lange afstandsfietsers. Voor bijvoorbeeld de Maasroute vanaf Venlo naar Verdun zijn de kaarten nodig met de nummers: 7,8,11,16,21,23,26. Verdun kan ook bereikt worden via andere uitgestippelde routes die een echte uitdaging vormen omwille van het klimmen en dalen maar nog steeds haalbaar zijn in vergelijking met de Alpen en Pyreneeën. . Er is zelfs een route die vanaf Aken door de Noord-en Zuid-Eifel tot aan Trier gaat en dan verder via de Moezel in Metz uitkomt. Vanaf daar kun je via onze geselecteerde verbindingswegen westwaarts tot in het prachtige Verdun en Reims fietsen. Terugkeren doe je via een andere door ons geselecteerde noord-zuid fietsroute die je dankzij de gedetailleerde kaarten en onze vooraf geselecteerde verbindingswegen zelf kunt uitbreiden of inkorten.
6°) Aantal kilometers berekenen
Om het aantal kilometers van je fietsroute te kennen is het handig om een kaartje van 8cm x 4 cm te maken dat vlot tussen de bankkaarten in je portefeuille past. Door het kaartje tijdens je planning langs de lijnen van de fietsroute te schuiven kun je bij benadering inschatten hoeveel kilometer je voor de boeg hebt.
1 cm op de kaart = 500 meter in werkelijkheid.
7°) Besparing van inkt en geld
Onze kaarten meten 70 x 100 cm en zijn langs beide zijden bedrukt.
Voor 1 zijde heb je al tien A4 pagina’s nodig. Voor 2 zijden dus twintig A4 pagina’s.Als je 1 zijde print kost dit in een kopiecenter gemiddeld 20-30 euro voor de 2 zijden.
Wanneer wij dus 7 tot 10,95 euro vragen per gedrukte kaart is dit een besparing van ruim €10-€20.
Bovendien heb je met een dergelijke kaart een garantie voor een mooie vakantie.En dit voor de prijs van 4 pintjes.
Dankzij deze grote kaarten heb je eenzeer mooi overzichtvan de streek. Vind je deze echter te groot, dan verknip je deze in 2 of 4 delen.
8°) Fietskaarten voor avontuurlijke fietsers
Een avontuurlijke fietser is iemand die nog kan kaartlezen. We merken dat Nederlandse, Franse en Duitse Fietsers daar weinig problemen mee hebben. Vermoedelijk door een grotere buitensport- mentaliteit.Bij de Belgen is het kaartlezen een probleem aan het worden omwille van het knooppuntensysteem. Ook GPS-systemen dimmen het leren kaartlezen.
Vraag dat maar aan Tom Waes toen hij het programma Kamp Waes maakte.
Beide systemen hebben uiteraard ook voordelen maar persoonlijk heb ik nog altijd graag een kaart omwille van het totaal overzicht.
Ik ben een fietser die graag weet waar ik ben en ieder dorp in een regio kan situeren. Ik hoor soms fietsers die mij enkel kunnen vertellen dat zij in de buurt van bijvoorbeeld knooppunt 80 hebben gefietst. En dat vind ik jammer.
Maar wie nog kan kaartlezen:
A) Kan zijn plan trekken als er bordjes van bewegwijzerde routes zijn verdwenen.
B) Kan vlot van punt A naar punt B fietsen.
C) Kan ook in streken zonder bordjes creatief mooie fietsroutes uitstippelen.
D) Kan van het fietsen een kwis maken. Hoe fiets ik langs de mooiste route van A naar B
E) Kan genieten van de vele andere aanwijzingen op zijn fietskaart.
F) Kan veel geld besparen door niet alles te moeten uitprinten.
G) Kan je leven redden.
Onlangs was er een jeugdbeweging die de weg verloor tijdens een bergtocht en in serieuze moeilijkheden raakte. Onderkoeling en shocktoestanden van diverse jongeren waren het gevolg. De leiding kreeg een onvoldoende voor kaartlezen.
Webmaster Pierre Tavernier (° 19/03/1957) Irislaan 1 8470 Gistel West-Vlaanderen België Europa / email: pierre.tavernier2@telenet.be / Auteur www.fietskaart.be