Raar maar waar maar ik leerde mijn leerlingen de eerste lessen van September altijd lopen. Ik herhaalde vooral het leren werken met een hartslagmeter of het leren voelen van de pols-of hartslag. Ook op technisch vlak werd er gekeken naar het voortbewegen van de benen in een verticaal vlak. Er werd de eerste les gestart met een korte interval. De laatste les werd beëindigd met een duurloop volgens eigen mogelijkheden. Ik hield wel rekening met de tijd maar vond het belangrijker dat niet sportieve leerlingen de moeite deden om bijvoorbeeld 2 Km rond de school te leren lopen aan een voor hen haalbaar tempo. Werk je met tijden, dan ga je veel leerlingen ontmoedigen. Zeg je dat ze 7/10 kunnen halen als ze zonder te wandelen aan een praattempo 2 km kunnen lopen, dan fleuren ze op. Het zijn immers niet allemaal sportkotleerlingen of topsporters of sportclubleerlingen.
De leerlinge liepen allemaal samen achter mijn fiets aan 9/10 uur en vanaf een bepaald punt mochten ze hun eigen tempo lopen.
Ik organiseerde in de zomer vaak een triatlon met fietsen -lopen-zwemmen. Leuk waren ook de run-bike- run momenten waarbij soms 16 Km werd afgelegd in 2 lestijden.
Webmaster Pierre Tavernier (° 19/03/1957) Irislaan 1 8470 Gistel West-Vlaanderen België Europa / email: pierre.tavernier2@telenet.be / Auteur www.fietskaart.be