DISCUSSIE TRACTORSLUIS VERSUS UITWIJKPUNTEN IN MOSSELSTRAAT GISTEL
DISCUSSIE TRACTORSLUIS VERSUS UITWIJKPUNTEN IN DE MOSSELSTRAAT TUSSEN GISTEL EN MOERE
Graag veilig fietsverkeer tussen de as Gistel -Zevekote en Moere.
Zowel in de Mosselstraat, de Groene straat, de Moerestraat en de Reyvaertweg
De tractorsluis in de Mosselstraat in Gistel Nieuwland is al een tijdje WEG. Over de voor- en nadelen kunnen we eeuwig discussiëren.
Maar het aantal uitwijkstroken die als alternatief werden aangelegd zijn vooral voor auto's ( die vaak meer agressief razen dan defensief rijden). Er zijn er onvoldoende voor wandelaars en fietsers.
Wie daar fietst krijgt meestal niet de kans om veilig uit te wijken. We hebben er dus nog meer nodig. Nog beter is uiteraard een evenwijdig fietspad aan de overzijde van de gracht. Dit is ook een probleem in de Moerestraat, de Reyvaertweg en de Groenestraat.
Dus mijn algemene oproep aan de gebruikers van deze smalle landbouwwegen om met de auto maximum aan 30 Km/uur voorbij fietsers en voetgangers te rijden.
Zie je een groep fietsers of wandelaars, parkeer dan even opzij tot die groep voorbij is aub !
Men zegge het voort !
In bijlage nog een kaart met die 4 belangrijkste landbouwwegen in het zwart.
De lichtblauwe lijn is de route die de leerlingen vanuit Eernegem naar het SIGO nemen.
De gele lijn en de paarse lijn zijn routes die de leerlingen vanuit Moere naar het SIGO nemen.
De rode lijn is een afkorting van Moere naar Westkerke waar ook beter maximum 30Km/uur gereden wordt.
De spoorweg, de groene 62, wordt dus niet zoveel gebruikt voor schoolverkeer. De leerlingen kiezen, net zoals de autochauffeurs, voor de kortste route en bovendien is de groene 62 meestal ofwel slijkerig (winter)ofwel stofferig (zomer).
Autochauffeurs die zelf deze landbouwwegen gebruiken omdat ze zelf de kortste weg willen nemen, suggereren om de fietsers te verplichten om de groene 62 te nemen.
In Nederland noemen ze deze visie de omgekeerde wereld.
Ik ken een wielertoerist die het toch waagde om op een smalle landelijke weg een landbouwvoertuig voorbij te steken door de landbouwer te dwingen om in de wegberm te rijden. Gevolg: het landbouwvoertuig kantelde en de wielertoerist werd zwaar geraakt.
Dus: doe dit niet engeef altijd voorrang aan landbouwvoertuigen. Op de foto's hieronder zie je dat ik het geluk had om te wachten op een uitwijkstrook. preventief zwaai ik trouwens naar de chauffeur en geef teken dat ik mij opzij zal zetten.
Uiteraard zou het goed zijn indien landbouwers en vooral jonge loonwerkers in stedelijk gebied niet meer door de stadskernen razen.