START-TO-RUN

START-TO-RUN


Leren lopen heeft veel te maken met rustig leren lopen. Op school zag ik klassieke collega's LO steeds met een chronometer in de hand en de leerlingen kregen punten volgens de tijd. Die aanpak zorgt ervoor dat veel niet sportieve leerlingen in het begin veel te snel lopen en tenslotte de rest van de afstand of tijd wandelen. Ze hadden dan een slechte tijd en dus weinig punten.

Mijn aanpak was aan 9 tot 10 per uur achter mij (met fiets ) lopen aan een babbeltempo. Even stretchen onderweg en dan mocht iedereen zijn eigen tempo lopen. Dit is een vorm van differentiatie. Voetballers of leerlingen die gewoon waren om te sporten gingen spontaan sneller lopen. Ik kon me dan concentreren op de minder sportieve leerlingen die vaak echt veel moeite moesten doen om een tempo van 8/km per uur vol te houden. Lopen - wandelen -Lopen -wandelen was vaak de tussenoplossing.

Uiteraard moet je hier aandacht hebben voor het verkeer. Duidelijke afspraken maken inzake veilig op straat of langs kleine boerenweggetjes leren lopen was prioriteit nummer 1.

Op het einde van de trimester was er dan een test waarbij ik vroeg om minstens 2 Km te duurlopen zonder te wandelen. Die aanpak was zeer motiverend en sommige leerlingen oefenden buiten de les LO gebaseerd op een hartslagzone van lichtblauw tot groen. Sommigen vertelden me dat hun ma, pa, broer of zus ook meeliepen of meefietsten.

Share by: