RUN - BIKE - RUN
Duurlopen met mijn leerlingen deed ik meestal maximum over 5 Km. Via Run-Bike-Run kon ik veel grotere routes uitstippelen. (zie kaart)
Als je in groepjes van 2 werkt en iemand laat lopen terwijl de andere fietst kun je dus veel verder gedurende 1 les Lichamelijke Opvoeding. Je moet alleen zorgen dat de leerlingen tijdig wisselen. De eerste les geef je best zelf een teken om te wisselen. De tweede les kun je hen vrij laten wisselen. Het is wel belangrijk om geen 2 zwakke leerlingen bij elkaar te zetten. Soms had ik leerlingen die vroegen om de volledige route te lopen. Soms was het nodig om 1 loper en 2 fietsers samen te zetten. Je moet dus wat creatief zijn.
In functie van fairplay moet je ook toezien dat de leerlingen elkaar niet vervoeren met de fiets. Dat gebeurde meestal als er meisjes mee waren. Dus met gemengde klassen. Een gepaste sanctie is dan jammer maar nodig en zelfs rechtvaardig.
Uiteraard organiseer je dit best in mei of juni bij betere weersomstandigheden. De meeste leerlingen doen dit graag. Verkeersopvoeding is hier ook een onderdeel van de les.